Органічна продукція не екзотика для України

Повернутися в розділ Зелена свідомість
Поділитися з друзями -

Споживчий попит на органічні харчові продукти розвивається досить динамічно. За даними міжнародного аналітичного агенства Evromonitor органічні продукти увійшли в топ-10 світових споживчих трендів. Щороку світовий ринок зростає на 10-15%, а в абсолютному вимірі сягнув понад 75 млрд Євро.

Світові лідери

Швейцарський дослідний інститут органічного сільського господарства FiBL наводить дані про традиційних лідерів у світі за площами під органічними культурами. Беззаперечна першість з екологічно чистих площ, де вирощується органіка, у Австралії. В цій країні 22,7 млн га використовують для виробництва органічних продуктів. У п’ятірці також Аргентина - 3,1 млн га, США - 2,0 млн га, Іспанія - 2,0 млн га та Китай - 1,6 млн га.

Увага до напряму має свої причини. По-перше, це прагнення споживачів до екологічного способу життя, і в тому числї здорового харчування.  По-друге -  економічна привабливість, маржинальність органічного продукту у порівнянні зі звичайним доходить до 80%.  

Серед ринків провідним гравцем органічної сільськогосподарської продукції є Сполучені Штати Америки  з 35,8 млрд. Євро, далі   Німеччина - 8,6 млрд. Євро, Франція - 5,5 млрд. Євро і Китай - 4,7 млрд. Євро. 

Органічне сільське господарство спеціалізується в 179 країнах світу, з них в 87 країнах діють спеціальні закони в даній сфері. Основний гальмуючий фактор росту органічного сільського господарства в світі - відсутність відповідних земельних ресурсів.

На пострадянському просторі закони про органічне сільське господарство прийняті в Казахстані, Молдові, Вірменії, Грузії. Україна чекає на прийняття відповідного закону. 

30 березня 2018 року Верховною Радою було зареєстровано законопроект №5448-д «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції». Автор законопроекту народний депутат Олег Кулініч вважає, що україським аграріям є що запропонувати світу, а схвалений документ сприятиме виконанню низки директив ЄС.

Українська органіка

Загальна площа сільськогосподарських земель в Україні зі статусом органічних та перехідного періоду – 381 173 га, це менше 0,9% від загальної площі земель. Це дані оперативного моніторингу станом на початок 2017 року. Інформацію було зібрано Офісом підтримки реформ при Міністерстві аграрної політики та продовольства України.

«Згідно джерела у 2016 році обсяг органічної продукції, експортованої з України, становив близько 300 тис. тон на суму понад 65 млн. доларів США відповідно до оціночних даних на основі опитування усіх українських експортерів органічної продукції, проведеного органом сертифікації «Органік Стандарт», - повідомили експерти Федерації органічного руху України.

Пересічний українець витрачає на органічні продукти приблизно 0,5 Євро в рік. Найбільш високі витрати на органічні продукти на душу населення в Швейцарії - 262 Євро і Данії 275 Євро.

Дослідження спеціалістів Федерації органічного руху України показали, що внутрішній споживчий ринок органічних продуктів в Україні склав  у 2016 р. - до 21,2 млн.євро – приблизно 0,5 євро на особу. Експерти впевнені - показники свідчать не лише про низький рівень купівельної спроможності населення, а й про те, що в країні досі не сформувалися філософія органічного виробництва та споживання, а також державна політика щодо його розвитку. 

Змінити ситуацію з внутрішнім ринком та розвивати подальший експорт товарів з високою долею переробки вірішили гуртом. Над проблемами разом процюють громадські організації органічного сектору, Мінагрополітики, Офіс підтримки реформ напрямку органічного виробництва та нішевих культур при Мінагрополітики, численні міжнародні проекти та програми.

Організації навчань, тренінги, обмін досвідом на локальному та загальном рівнях, поїздки фермерів на міжнародні виставки, презентації власних продуктів та технологій у галузі органічнного виробництва - все це наближує Україну до рівних конкурентних змагань за світового споживача. 

Одеса приймала учасників ринку органічної продукції 

В межах співпраці багатьох операторів ринку ефективну модель розвитку галузі впродовж двох днів шукали біля 300 учасників Другого міжнародного конгресу «Органічна Україна-2018». 15-16 березня українські фермери,  науковці, експерти, закордонні гості обговорювали питання подальшого розвитку.

Головне завдання конгресу організатори сфокусували на таких напрямах:

- як покращити ефективність роботи кожного органічного оператора,

- які переваги та ризики переходу на органічне виробництво,

- відповіді на всі запитання підприємців, зацікавлених у створенні органічного виробиництва.

Першу панель відкрили управлінці: менеджер проекту UHBDP Дмитро Ніколаєв, менеджер швейцарсько-українського проекту «Розвиток органічного ринку в Україні» FiBL Наталія Прокопчук, керівник проекту «Агроторгівля України» Андре Піллінг.

Власними історіями, як підприємці обирали для себе органічний напрям та досвідом організації справи у презентаціях ділилися практики. Як назвали їх організатори - зірки органічного виробництва: віце-президент ГС «Органічна Україна», голова наглядової ради ПрАТ «Етнопродукт» Олег Жуковський, керівник органічного фермерського господарства «Благодатна ферма» Сергій Марчук, директор та засновник ТОВ «Дунайський аграрій» Роман Дяжук, засновник і власник Торгового дому «Соєвий вік» Олександр Ушаков, керівник відділу постачання сировини ТОВ «Укролія» Максим Турко, засновники торгової марки MOL’FAR Євгеній Гончаренко та Леся Єрема.


Фото: відкриті джерела, сайт organicukraine.org.ua, використано матеріали ІА «Інфоіндустрія»

Підготувала Лариса Білозерова

ТЕХНІЧНИЙ ПАРТНЕР ПРОЕКТУ

Skachgroup - розробка і супровід інтернет-проектів