Досвід реформ у Маріуполі: безпека та розвиток інфраструктури

Повернутися в розділ Нові технології
Поділитися з друзями -

Що чекає гостя у прифронтовому місті на Азовському узбережжі? Так – море, промислові гіганти, смог, блокпости. А ще неочікувані відкриття – Маріуполь знаходиться у п’ятірці найбезпечніших міст України та успішно реформує комунальну інфраструктуру. Про те, як місто розвиває ці сфери і що варто зробити, поділились з порталом GREENefficiency секретар міської раді та мешканці Маріуполя.

 

Програма «Безпечне місто»

Секретар Маріупольської міської ради Степан Махсма розповідає, що під час розробки стратегії розвитку місто обрало три основні напрями: «Маріуполь - сильний, розумний та надихаючий».

Фото зі сторінки Степан Махсма у Фейсбук

Перший напрям вже має певні досягнення. Маріуполь серед лідерів країни у сфері безпеки громадян. З інноваційних проектів, які вже успішно реалізовуються в місті, Степан Махсма називає програму «Безпечне місто». У місцях скупчення людей, на залізничному та автовокзалі стоять «розумні» камери, які моніторять стан правопорядку.

Цей проект фінансувався з трьох джерел. Нацполіція надала приміщення, обладміністрація – сервери, а камери та програмне забезпечення придбали за рахунок міського бюджету. У 2016 році за безпекою міста слідкувало 50 камер, зараз їх більше 300. Але Степан Махсма наголошує, що справа не у кількості, а у якості розпізнавання облич, номерів.

«Розумні» відеокамери  фіксують номери авто та обличчя правопорушників, дані негайно поступають  на три обласні сервери. В аналітичному центрі області об’єкти порівнюють з наявною базою та передають найближчим постам для затримання.

Секретар місьради задоволений, адже після введення системи всі показники по правопорушенням знизились: «П’ять років тому ми були першими у рейтингу безпечних міст. За абсолютними показниками зараз нас обійшли кілька малих міст. Це логічно, бо там порушень відбувається менше, ніж у півмільйонному Маріуполі, але у п’ятірці ми знаходимось стабільно».

Існує мобільний додаток екстреного зв’язку «Поліція Донеччини» – безкоштовний сервіс виклику наряду поліції. Після натискання кнопки на смартфоні система визначає місцезнаходження особи, автоматично їде виклик номеру 102.

«Розумні» відеокамери  моніторять перехрестя, зупинки, місцях скупчення, вокзали

Розвиток комунального транспорту

В 2017 році місто разом з залученими міжнародними та українськими інституціями розробляло план розвитку на п’ять років. Назвали документ Стратегія 2021. Серед  складових розвитку технічної інфраструктури міста - ефективний міський громадський транспорт.

Пасажирів Маріуполя щоденно обслуговують 29 нових автобусів МАЗ

Степан Махсма розказує: «Чотири роки тому транспортний парк був зношений. Місто мало 73 трамваї, 50 тролейбусів, 12 комунальних «пазиків». І було біля 300 «богданів» та «газелей» від приватних перевізників. З ними постійно виникали проблеми и скандали».

Секретар міськради додає, що раніше пенсіонери скаржились, бо маршрутники відмовляли їм у пільговому проїзді, встановлювали ліміт кількості осіб на безкоштовний проїзд. Перевізники мотивували відмову тим, що держава не відшкодовує затрати на перевезення пільгової категорії. Співвідношення було не на користь пільговиків, 10% ринку перевезень за комунальним транспортом, 90% - приватні перевезення. Тож, у 2017 році, розробляючи Стратегію-2021, міськрада запланувала збільшення частки комунального транспорту. Зараз місто щорічно дотує травмайно-тролейбусне управління на 187 млн гривень для перевезення пільгових категорій. Рішення про це прийняли на сесії міськради.

Очільники міста звітують, що за чотири роки у місті замінили всі застарілі трамваї на більш сучасні з пробігом. Ці машини Маріуполю європейські міста надали безкоштовно. Їх відремонтували, замінили візочну частину, що їде по колії, зробили капітальний ремонт салонів.

Вартість проїзду в електротранспорті - 7 гривень, у комунальних автобусах 7-8 гривень (в залежності від маршруту)


На оновлення составу інвестували 227 млн гривень. Було замінено значну частку старих машин. За ці гроші придбали  113 одиниць транспорту: 60 трамваїв з пробігом, 24 нових тролейбуси, 29 нових автобусів МАЗ, зробили сучасний диспетчерський пункт.

Завдяки підтримці  міжнародних партнерів  оновлення  транспортного парку місто планує і надалі.  Міжнародна фінансова корпорація IFС спільно з Європейським банком реконструкції та розвитку дають 33 млн євро на реформацію транспортної системи. Цей кредит віділяють Маріуполю на 30 років під 0,08%, тобто практично у розстрочку. Впродовж наступного року на лініях міста працюватимуть нові машини - 64 нових автобусів і 72 тролейбуси. Це дозволить вийти Маріуполю на 70% комунального транспорту.

Міський транспорт у Маріуполі брендований, а щоб дізнатись де саме знаходиться потрібний трамвай чи тролейбус,
мешканці користуються сайтом  martrans.gov.ua


Як оцінюють жителі  міський транспорт, які райони більш комфортні та безпечні, і що потребує змін, я спитала у самих маріупольців. Мешканці охоче поділились своїми думами про безпеку, екологічність, траспортну інфраструктуру та комфорність проживання у різних районах міста.

Ольга Артюхова, інспектор патрульної поліції в Донецької області:

«Я, як пільгова категорія, майже завжди їзжу виключно на тролейбусах, трамваях чи міських автобусах, адже не плачу за проїзд. Оскільки моє життя йде за визначенним графіком, я знаю о котрій йде мій трамвай, який відвезе мене на роботу, та о котрій забере тролейбус. Прогулянки роблю виключно піші, адже не люблю зловживати пільговим становищем, та і Маріуполь досить компактне місто, якщо щось треба знайти у центрі.

Громадський транспорт у Маріуполі – питання болюче. Стан маршрутних автобусів мені не подобається: вони роздовбані, краще скористатися міським автобусом – їх тепер у нас багато, вони з кондиціонерами, хоча не завжди зручні – така модель з двома дверима. Не дуже зручно, що окремі трамвайні та тролейбусні маршрути, припиняють свої рейси зарано. І, якщо не знаєш, коли вони йдуть, можна чекати кілька годин. Тому молодь обирає маршрутки, а тролейбуси потім їдуть порожні. Я вважаю, що треба зменшити інтревал між транспортними засобами, переглянути деякі маршрути, адже є райони, які не з'єднуються ніяк і треба робити дві пересадки, а це дуже дорого. Також хотілося б у літній період більше транспорту до узбережжя, бо зараз це нестерпно.

Якщо  оцінювати райони, Центральний дуже комфортний для життя. Тут багато транспорту, магазини, автовокзал, залізниця, парки, сквери. Але він досить брудний. У центрі неможливо відчинити вікно на ніч, потім буде чорне підвіконня. І це не жарт. Приморський район – найчистіший, але звідти проблемно дістатися інших районів, якщо немає власного транспортного засобу. Кальміуський – самий жах: там люди живуть неблагополучні в більшості, дуже брудно, нема куди піти. Лівобережний район почав «розквітати». Там зробили парк, будують сервісний центр, досить чисто, і він більше не асоціюється з «наркоманським» районом, як в 90-ті.

Щодо безпеки, як патрульний поліцейський скажу – Маріуполь доволі безпечне місто. Тут досить багато правоохоронців та патрулів. Хоча у місті досі не вистачає кадрів у поліції. Біда може статися будь-де (мова йде про грабіж, розбої чи крадіжки) але щоб узяти якийсь район, що там стабільно відбуваються правопорушення – такого немає. На дворових територіях вночі інколи відбуватися крадіжки з автомобілей, але це нечасто. На жаль, нічні патрулі поки фізично не мають ресурсів «ганяти» правопорушників. Проблемою є наркоманія серед молодих людей. Вона, як правило, «легка», типу конопель і амфітамінів, але все одно неприємно. Дуже радує той факт, що вночі завжди світло, ліхтарі горять всю ніч.

 

Ольга Артюхова, інспектор патрульної поліції в Донецької області, м. Маріуполь

Вадим Нежданов, працює в інтернет-бізнесі:

Громадський транспорт оцінювати не берусь.  Я ним майже не користуюсь, їжджу на автомобілі.

Для життя комфортний  Центральний рійон, тому що це центр міста. Але він досить великий і теж є свої околиці, наприклад 23 МКР. Там би я, наприклад, жити не хотів. Далеченько, хоча інфраструктура там вся є. Мені також подобається Приморський район. Він спокійний, далі інших від заводів. Але знову ж таки –  не весь. Від центру до порту і далі вздовж моря, до Піщанки. Є ще район Черемушки. Вважається екологічно чистим, але далеко, як на мене.

Якщо про екологію, Кальміуський район найбрудніший. Центральний на другому місці, оскільки вітри переважно східні, туди дме з «Азовсталі». У центрі ще більш-менш, а от район ДОСААФ і площа Кірова в низині, там зміг збирається і стоїть стовпом частенько.

Постійно родина в місті не живе. І це не тільки погана екологія. Дістає колотнеча, шум від машин.  Цілий рік живемо з дітьми в селі під Бердянськом. Все є, і школа і супермаркет, всі зручності. І море поруч, і ліс. Ідеальне розташування.

А ми з дружиною мотаємось до Маріуполя по черзі. Свій інтернет-бізнес робить людину вільнішою в плані пересування. Але в Маріуполі веду бізнес вже дев'ятий рік, тому зовсім відірватися не можемо. І так жити цікавіше, ніж в одному місці

Що б хотів поліпшити в Маріуполі? По-перше, екологію. Треба закрити «Азовсталь» і модернізувати ММК  Ілліча. До тих пір толку не буде. Шлакову гору треба терміново рекультивувати або вивезти хоча б частково.

По-друге, розвивати міжміську інфраструктуру. Дороги до Запоріжжя і Бердянська треба капітально ремонтувати, а також  потрібен аеропорт .  З сусідньої області теж можна літати, але якщо до Запоріжжя буде нормальна дорога.

Ще вважаю, що блокпости в сторону Запорізької області варто прибирати. Влітку в сторону прибережного села Мелекіно на них великі черги, це шкодить курортному сезону. Дорогу там латають щорічно, а ось об'їзд ніяк не збудують.

Міська безпека стала помітно краще, в порівнянні з довоєнними часами. Наприклад, сина з ранніх років не боюсь самого відпускати. В цьому плані – місто гарне. Адже Маріуполь – давно не Жданов.

Вадим Нежданов біля символічних оберігів Маріуполя, розписаних митцями тетраподів

Вікторія Савицька, журналістка, місто Маріуполь:

Вважаю, що громадський транспорт в Маріуполі все ж на трієчку. Так, класно, що є нові тролейбуси та автобуси, і проблем з тим, щоб мені дістатися з моєї околиці міста до центру немає. Але це мені пощастило. Бо добратися в інші райони міста важко. А найгірше сполучення в Маріуполі з пляжами, та й взагалі з Приморським районом, після 19-ї години туди вже нічого не їде. Доїхати на міський пляж громадським транспортом – проблема, доїхати на Пісчаний пляж теж майже неможливо.

Оіцювати одразу всі райони повністю важко, тому що в кожному є декілька мікрорайонів, які відрізняються за зручністю проживання. Різниця у транспортному сполученні, інфраструктурі тощо. Одна найгіршим я б назвала Кальміуський, тому що він найбільш забруднений. І віддалений, а дістатися транспортом туди після 21:00 важко. 

З приводу безпеки я почуваюсь нормально. Знову ж таки, я проживаю у більш-менш безпечному та пристойному мікрорайоні. Незважаючи на те, що мкр Східний розташований за 10 км від Широкіного (ред. – у с. Широкіно проходить лінія оборони).  Але зараз мене напружує питання щодо освітлення вулиць. Через зростання вартості електроенергії левова частина вулиць Маріуполя не буде освітлюватися в темний час доби - з 23 до 4:30. І це напружує.


Вікторія Савицька, мешканка мікрорайону Східний, місто Маріуполь

Думаю, що думки, якими поділись маріупольці, будуть корисні для міської влади.  А портал продовжує ділитись матеріалами про зміни, які відбуваються завдяки реформі самоврядування в Україні.

Матеріал підготовлений в межах проекту Харківського прес-клубу Media Hub Kharkiv за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

Лариса Білозерова

Фото: Лариси Білозерової, Сергія Дороговцева та надані авторами коментарів

ТЕХНІЧНИЙ ПАРТНЕР ПРОЕКТУ

Skachgroup - розробка і супровід інтернет-проектів