Органічна Швейцария

Повернутися в розділ Зелена свідомість
Поділитися з друзями -

Швейцарія займає одну з лідерських позицій в Європі за об’ємом споживання органічних продуктів. Але так було не завжди. Суспільство підтримало ідею здорового харчування біля 20 років тому. За цей час ринок зростає, а споживач продовжує йти цим шляхом.

В «органічних» полях

Як починався та розвивається органічний ринок у його країні Торальф Ріхтер розповідає прямо у автобусі, що прямує з Полтави у село Михайлики Шишацького району. Ми їдемо на День поля, який організували ПП «Агроекологія», Органік Стандарт та Дослідний інститут органічного сільського господарства (FiBL). Проект FiBL  третій рік підтримує українських органіків.  І День органічного поля – дуже цікавий формат. Бо є можливість не просто прослухати презентацію, а своїми очима подивитися, як все працює прямо в реальних умовах.

Пан Ріхтер – дуже зайнята людина. Весь попередній день був чітко розписаний: участь у конференції в Полтавській державній аграрній академії, зустрічі з науковцями, операторами вітчизняного ринку органіки, експертні коментарі.  

На фото: Торальф Ріхтер, експерт напряму сільськогосподарських орних культур Дослідного інституту органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія).

 

Як все починалось

Торальф Ріхтер отримав  освіту агронома, за фахом почав працювати у 2003 році, зараз займається розвитком ринку. Він розказує, що органічний бум у Швейцарії розпочався на початку 2000-х років. «Цікаво, що просувати органіку в країні почали два рітейлери, які і спонукали виробників на виробництво чистих продуктів. Зараз об’єм продажу швейцарської органічної продукції складає 2,5 млрд євро. Найбільш популярні прості продукти – яйця, хліб, овочі», – згадує експерт.

Пан Ріхтер підтверджує, що Україна є гарним партнером. Швейцарія – гірська країна, територія пасовищ обмежена, тому є потреба в органічних кормах з України.  Близько 15 українських виробників  експортують в Швейцарію свою продукцію. Поки в основному це сировина. Найбільш популярні – соняшникове насіння, соя та пшениця.

На фото: Дослідні ділянки органічної пшениці на полях ПП «Агроекологія».

Але найбільше органіки в країну ввозиться з Великобританії та Німеччини, які також є головними імпортерами органічної продукції в свої країни. Зараз потреба на ринку зараз більше, ніж виробляється продукції.

Активно співпрацюють з Україною швейцарці вже більше 10 років. Інвестувати в Україні вирішили саме у розвиток аграрного сектору. Робота розпочалась з консультацій. Важливо, що вдалося заснувати саме державний орган сертифікації в Україні. Поки сертифікували в закордонних організаціях, взаємодія проходила значно  складніше. А місцеві органи сертифікації мають спільну мову, культуру і виробникам з ними зручніше спілкуватися та порозумітися.

«Без довіри немає органічного виробництва»

Українську організацію «Органік Стандарт» зараз поважають у світі, – запевняє Торальф Ріхтер  – Вони набирають високий темп роботи, мають високий рівень довіри.  Це дуже цінно, бо забезпечується високий контроль ризиків. Вони проходять декілька етапів інспекції. Коли продукт має сертифікат, виданий «ОС», європейці переконані, що там дійсно все органічно. Тобто виробнику довіряють. А без довіри немає органічного виробництва»



Експерт розказав, що існує два різних види експорту. По-перше, це виробники, які самостійно орендують або власним транспортом - автівками чи вантажами по морю експортують товар в Європу. Інший вид – це трейдери. Вони мають контракт з виробниками, після врожаю забирають у них продукцію і далі експортують європейському оператору. Імпортери з-за кордону надають перевагу першому виду експортерів саме завдяки довірі – вони знають виробника, і можуть легко прослідкувати весь шлях.

Підтримка сектору

Споживання органічної продукції в середньому по Західній Європі становить від  5%. Серед лідерів: Данія, Австрія, Швеція – до 10%, зокрема у Швейцарії – 9%.

В Швейцарії є велика асоціація органічних виробників  «Біосвіт». Вона вийшла на новий рівень і навіть розробила власні стандарти. Швейцарці дуже довіряють цій асоціації. Основна задача – популяризація органіки та активна підтримка членів асоціації. Близько половини коштів державної підтримки для органіків на промоцію продукції виробники отримують саме через «Біосвіт». Це різноманітні рекламні кампанії на радіо, телебаченні, журналах та газетах.  

Держава  також надає певну фінансову підтримку безпосередньо виробникам аграрної продукції – як органічної, так і традиційної. «Традиційним»» виробникам на 1 гектар виділяють біля 500 швейцарських доларів на рік , а органічним – 600 доларів. Це не дуже великі суми як для Швейцарії, до того ж є обмеження по кількості землі у сільськогосподарському користуванні. В країні це не більше 20 га. Експерт відмічає, що органічне виробництво не є головним бізнесом для швейцарського фермера. Основний дохід селяни зазвичай отримують від іншого виробництва.

Лариса Білозерова

ТЕХНІЧНИЙ ПАРТНЕР ПРОЕКТУ

Skachgroup - розробка і супровід інтернет-проектів