Українське експертне середовище та європейські аналітики називають вітчизняний агросектор надією експортного потенціалу. І дійсно, статистика за 2017 свідчить, що перше місце у товарному експорті в ЕС у сільськогосподарської продукції, далі ідуть металургія та машинобудування.
Цифри це підтверджують. В 2017 р. Україна увійшла до ТОП-3 експортерів аграрної продукції до країн ЄС.
«Найбільші обсяги українського експорту до країн ЄС у 2017 р. складали продукція агропромислового комплексу та харчової промисловості – 32,2% від загального обсягу експорту, недорогоцінні метали та вироби з них – 21,4%, у т.ч. чорні метали та вироби з них – 20,2%, механічні та електричні машини – 14,2%», - інформує Державна служба статистики України.
Міф. Під час численних обговорень Угоди про асоціацію з Євросоюзом (УА з ЄС) можна почути твердження, що українські агрокомпанії не зможуть впоратися з подальшим масовим впровадженням стандартів та норм ЄС і програють конкуренцію компаніям ЄС.
Теза. Зміна стандартів на європейські позитивно впливає на конкурентність українських товарів на внутрішньому та європейському ринку.
Аргумент. Торгівля та питання, які пов’язані з торгівлею на європейському ринку описані в розділі IV, що міститься в УА з ЄС.
В Угоді закріплено, що українські виробники, які планують експортувати свої товари мають замістити чинні українські стандарти на стандарти ЄС. Це поступові зміни, вони розраховані на довгострокові результати. Вимоги євростандартів та технічних регламентів підштовхують українські підприємства, які потребують більш енергоефективної та екологічної роботи, до модернізації. Угода дає нові ринки збуту для українських товарів, додаткові інвестиції в українську економіку.
Доведення. Варто зазначити, що українські кампанії почали запроваджувати стандарти ЄС у ключових промислових галузях ще до підписання Угоди про асоціацію з ЄС. Це дозволило продавати українську продукцію в країнах ЄС на більш вигідних умовах.
В Україні на початок 2017 року було вже видано більше 50 тисяч сертифікатів EUR.1. Вони дозволяють товарам українського походження скористатися умовами преференційної торгівлі. Процедура видачі сертифікатів EUR.1 прописана у наказі Мінфіну №1142 від 18.11.2014 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1557-14.
Для спрощення доступу на ринок ЄС 113 українським компаніям-виробникам надано статус уповноважених експортерів. Це означає, що вони мають право самостійно оформлювати декларації незалежно від вартості товару, який вони експортують. Перевагою використання цього статусу є те, що для отримання тарифних преференцій український експортер товару без оформлення сертифіката з перевезення форми EUR.1 самостійно визначає та декларує походження товарів на комерційних/товаросупровідних документах, що дозволяє прискорити процедуру експорту товару. Див. посилання на НАКАЗ Мінфіну №1013 http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1529-14
Процес адаптації до директив ЄС
За інформацією заступниці міністра аграрної політики і продовольства з питань європейської інтеграції Ольги Трофімцевої продовжується робота над імплементацією законодавства ЄС.
«Підготовано 6 актів ЄС в галузі садівництва. Імплементовано 5 регламентів маркування органічної продукції. Одна директива ЄС щодо шоколаду та какао. В роботі соки, вино, цукор, мед, врегулювання ГМО. До кінця року потрібно освоїти 44 директиви, декілька галочок будуть поставлені завдяки Закону №5448 «Про органічну продукцію», - прокоментувала ситуацію Ольга Трофімцева влітку 2017 року профільному виданню «Агропортал».
30 березня 2018 року Верховною Радою було зареєстровано доповнений законопроект №5448-д «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції».
Автор документу Олег Кулініч сказав: «Нам є що запропонувати світу, який зараз переходить на органічну модель виробництва. Народний депутат О. Кулініч закликав колег підтримати процес гармонізації законодавства України до законодавства ЄС та ухвалити цей законопроект.
Динаміка експорту агропродукції
За перше півріччя 2017 року експорт агропродукції в країни ЄС вийшов на 35% або 2,8 млрд. доларів. Це на 31,4% більше, ніж за той же період 2016 року. Це було друге місце у загальному експорті української агропродукції після країн Азії (3,5 млрд. дол).
Почала зростати частка експорту продукції з доданою вартістю та нішевих продуктів: вершкове масло, шоколад, овочі сушені бобові, консервовані томати, органічна продукція.
До кінця 2017 року експорт агропродукції в країни ЄС становив 17,5 млрд дол США. Це невелика цифра у порівнянні з загальними світовими лідерами ринку. Але у порівнянні з 2016 р, експорт агровиробників зріс на 30%, а це більше 4 млрд дол.
Розвиток нішевих органічних продуктів
За даними Офісу підтримки реформ при Міністерстві аграрної політики та продовольства України у 2016 році обсяг органічної продукції, експортованої з України, становив близько 300 тис. тон на суму понад 65 млн. доларів США відповідно до оціночних даних на основі опитування усіх українських експортерів органічної продукції, проведеного органом сертифікації «Органік Стандарт».
Про це йшлося під час Другого міжнародного конгресу «Органічна Україна-2018», ініційованого Спілкою виробників органічних сертифікованих продуктів «Органічна Україна» та Офісом підтримки реформ при Мінагрополітики за активної підтримки цього відомства 15-16 березня.
Щодо експорту органічної продукції з високою маржинальністю Конгрес засвідчив, що органічний рух України зміцнюється новими силами, ідеями, технологіями, зв’язками з внутрішнім та міжнародним ринком. Оператори українського органічного ринку підійшли до розробки Концепції розвитку органічного виробництва в Україні, яка має втілитися у відповідну державну програму.
Інвестиції зовнішньоекономічної діяльності
За даними Державної служби статистики України у 2017 році в економіку України інвесторами з країн ЄС вкладено 1,24 млрд дол США прямих інвестицій (акціонерного капіталу). Це складає 66,5% від загального обсягу надходжень в Україну.
Найбільші інвестиції в Україну в 2017 р. належать офшорному Кіпру – 0,5 млрд дол, Нідерландам – 0,26 млрд дол та Великобританії – 0,21млрд. дол. Це майже 79% загального обсягу надходжень прямих інвестицій з країн Євросоюзу.
Довідково:
У статті 1 УГОДИ ПРО АСОЦІАЦІЮ між Україною та ЄС у прописана одна з цілей даної Угоди.
«d) запровадити умови для посилених економічних та торговельних відносин, які вестимуть до поступової інтеграції України до внутрішнього ринку ЄС, у тому числі завдяки створенню поглибленої і всеохоплюючої зони вільної торгівлі, як це визначено у Розділі IV («Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею») цієї Угоди, та підтримувати зусилля України стосовно завершення переходу до діючої ринкової економіки, у тому числі шляхом поступової адаптації її законодавства до acquis ЄС».
http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf
Білозерова Лариса
Матеріал підготовано під час роботи над текстом УА з ЄС у проекті CiSEP