Як захистити авторькі права в командній роботі у стартапі

Повернутися в розділ Нові технології
Поділитися з друзями -


Як обрати перспективний напрям для винахідницької діяльності та захистити результати творчої праці, щоб в подальшому монетизувати авторські продукти. 

Кожного року авторитетна організація  Y Combinator представляє оновлений список перспективних напрямів – це запити на запуск стартапів RFS . В загальних рисах у  RFS викладені деякі з перспективних ідей. Втім експерти наголошують, що озвучені напрями не є "генеральною лінією". Вони нагадують, що переважна більшість стартапів, які фінансує інвестиційний фонд, наприклад, Інтернет і мобільний зв'язок, які фонд фінансував в минулому, були абсолютно новими неочікуваними ідеями.

У 2008 ніхто не прогнозував, що таким популярним стане сервіс пошуку короткострокової оренди житла Airbnb. Зараз ця зручна онлайн-платформа з офісом у Сан-Франциско працює по всьому світу за принципами економіки спільної участі.

Airbnb розшифровується як AirBed and Breakfast – «Надувний матрац та сніданок», принт-скрін з сайту Airbnb

Dropbox, Stripe, Instacart та Reddit  теж були свого часу підтримані інвесторами стартап-акселератора та фонду Y Combinator. А зараз на черзі захист самих творців.

Підтримка творців, як напрям для стартапу

Отже, в цьому році є новація. Серед перспективних напрямів, на які у 2020 році пропонує звернути увагу стартапів найвідоміший у світа акселератор та інвестиційний фонд  Y Combinator є підтримка самих творців.

У своєму зверненні до потенційних конкурсантів організатори пишуть, що інтернет значно спростив поширення творчої роботи серед мільйонів людей, але ніхто не придумав, як допомогти творчим людям заробляти на життя стійким чином.

«У мистецтві існує армія посередників, які існують між художником і шанувальником. Кожна людина-посередник бере частку кожного долара, заробленого творцем. Ми хочемо бачити більше стартапів, які допоможуть безпосередньому спілкуванню  творця з поціновувачем. Ми вважаємо, що є способи створити більш зручні для авторів платформи, і ми зацікавлені в проектах, які запропонують художникам/авторам/творцям нові способи отримувати кошти, відстежувати використання їх робіт і запобігати піратству», – зацікавлені в Y Combinator.


Що треба знати, щоб захистити авторство 

Спроможність стартапу залежить від організації роботи. Для успішності командної праці важливо визначити:

  • який алгоритм дій обрає спільнота винахідників для захисту своїх проєктів, 
  • як запобігти порушенням інтелектуальних прав на свої розробки,
  • як зберегти робочі стосунки всередині команди,
  • яким чином треба підготуватися до патентування,
  • що патент та визначення частки кожного учасника дає членам команди.



Експертка з питань ІВ Олена Полосьмак (зліва) та патентна повірена Наталія Павлович 
з команди проєкту "Популярно про інтелектуальну власність", фото зі сторінки ФБ Олени Полосьмак

За коментарями ми звернулись до професійної експертки з питань інтелектуальної власності Олени Полосьмак, яка є керуючим партнером Crane IP Law Firm.

З чого складається вартість стартапу?

Майже вся вартість стартапу, особливо у технологічній сфері — це його інтелектуальна власність: торговельні марки, патенти на винаходи/корисні моделі, промислові зразки, авторське право.

Робота зі створення компанії та продукту повинна починатися з підписання угоди про нерозголошення (NDA) та неконкурентні дії (NCA/NCC). Ці документи підписуються між фізичними та/або юридичними особами, що залучені до проекту. Крім санкцій за розголошення конфіденційної інформації, встановлюється і відповідальність у разі, якщо учасник команди створить власний схожий проект або перейде до конкурентів.

Які наступні етапи підписання угод?

Такі угоди повинні підписуватися і на наступних етапах життя компанії – з усіма співробітниками, що мають доступ до чутливої інформації.

Після того, як засновники вже готові до створення юридичної особи – необхідно відповідально підійти до укладення статуту та корпоративної угоди. Треба прописати частки всіх учасників, що передається на баланс юридичної особи, а також порядок вирішення спорів між учасниками тощо.

Також треба уважно підійти до повноважень директора/керівництва юридичної особи. Адже директор може укласти угоду про передачу всієї інтелектуальної власності до конкурента, тим самим де-факто, збанкротувати ваш стартап.

Коли час оформити патент?

Якщо стартап вже має достатньо матеріалів для патентування винаходу (корисної моделі), та заявка відповідає критеріям патентоздатності – слід подумати про отримання патенту. Проте тут необхідно детально зважити всі плюси та мінуси – можливо, залишитися у рамках комерційної таємниці, без оформлення патенту, буде більш вигідним.

Якщо для стартапу важливий його бренд, і саме від позиціювання на ринку та маркетингу залежить успіх компанії – необхідно реєструвати торговельну марку. Спочатку в тій країні, де компанія працює чи планує працювати найближчим часом, згодом розширюючи географію реєстрації.

Що також додає вартості проєкту?

Важливим активом для стартапів є також об’єкти, що захищаються авторським правом, починаючи від, наприклад, інтерфейсу застосунку, закінчуючи самим вихідним кодом продукту стартапу, Авторське право не підлягає обов’язковій реєстрації, але важливим є належне «очищення» прав та структурування власності на виключні майнові права на об’єкти авторського права для уникнення спорів з авторами. Це стосується усіх об’єктів права інтелектуальної власності, оскільки унікальні знання команди трансформуються в ці об’єкти та мають бути належно оформлені.

Наприклад, компанія Apple має близько 1 тисячі зареєстрованих об’єктів інтелектуальної власності на своєму домашньому ринку у США, тоді як у всьому світі – понад 62 тисяч.

Apple - перша американська компанія, чия капіталізація два роки тому перевершила 1 трлн доларів США. 

Які основні трендові напрями для розвитку стартапів?

Зараз IT на передовій, щодо медицини – епідемія дала гарний поштовх галузі, що й так безперервно розвивалась. Точної статистики не знайти, адже ми можемо бачити статистику по КВЕД, але чи є стартап чи стала – невідомо. Можна сказати, що розвиваються ті галузі та сектори, в яких є симбіоз ІТ та «традиційної» економіки. Це MedTech, FinTech, AgroTech, IoT та ін



Публікація була підготовлена в рамках проєкту «Навчання з питань Асоціації з ЄС (CiSEP)» за сприяння Федерального міністерства закордонних справ Німеччини (https://www.auswaertiges-amt.de/en). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю авторів і жодним чином не відображає точку зору Федерального міністерства закордонних справ Німеччини.

Підготувала Лариса Білозерова

ТЕХНІЧНИЙ ПАРТНЕР ПРОЕКТУ

Skachgroup - розробка і супровід інтернет-проектів